Maritim STU

Den maritime STU på Skoleskibet Hjalm er en praksisorienteret, helhedsbaseret uddannelse målrettet unge med særlige behov, som har glæde af et struktureret læringsmiljø med tydelige rammer, nærværende voksne og mulighed for at lære gennem hænderne.

Forløbet tilrettelægges individuelt med udgangspunkt i den enkelte unges ressourcer, interesser og potentiale – med et særligt fokus på udvikling af personlige, sociale og faglige kompetencer, der styrker den unges livsduelighed og tilknytning til uddannelse eller beskæftigelse.

Uddannelsesmiljø og pædagogisk tilgang

Den maritime STU er forankret i det levende miljø omkring Holbæk Havn og foregår primært ombord på Skoleskibet Hjalm – et 100 år gammelt, bevaringsværdigt sejlskib, hvor den unge indgår som en aktiv del af besætningen.

De unge møder et stabilt team af voksne, der arbejder anerkendende, nysgerrigt og relationsbaseret. Her er fokus på at møde den unge med respekt, men også på at udfordre og udvikle den enkeltes handlekompetencer, motivation og selvforståelse.

Undervisningen foregår i høj grad gennem deltagelse i dagligdagen ombord, hvor ansvar, samarbejde og fællesskab er centrale værdier.

Indhold

Den maritime linje er særligt velegnet til unge, der:

  • Trives i et praktisk, virkelighedsnært læringsmiljø
  • Har interesse for håndværk, det maritime eller fysisk arbejde
  • Har behov for struktur, nærvær og tydelige rammer

De unge introduceres til en bred vifte af maritime og tekniske emner, fx:

  • Sømandskab, navigation og søfartsregler
  • Klargøring, vedligehold og dæksarbejde
  • Sikkerhed, samarbejde og kommunikation
  • Maskinrum, kabys og skibets drift

Forløbet sigter mod, at den unge kan afklare og evt. forberede sig på en erhvervsfaglig eller maritim ungdomsuddannelse. Der samarbejdes løbende med virksomheder og aktører, både lokalt og inden for det maritime område, omkring praktikforløb og brobygning.

STU-struktur og progression

Den maritime STU består – i henhold til lovgivningen – af tre hovedelementer:

1. ADL-træning (Almindelig Daglig Livsførelse)

Her arbejder vi med temaer som madlavning, indkøb, personlig hygiejne, sundhed, økonomi, samfundsforståelse og relationer – alt sammen med henblik på at styrke den unges evne til at mestre hverdagen som voksen.

2. Undervisning med afsæt i interesser og mål

Denne del af undervisningen tager udgangspunkt i den unges interesser, evner og mål og undervisningen tilrettelægges individuelt.

Det er muligt af få faglig undervisning i dansk og matematik, hvor eksamen tages i samarbejde med VUC.

Der er naturligt mulighed for meget maritim undervisning.

3. Praktikforløb

Dagligdagen ombord på Hjalm er i sig selv erhvervstræning – men der planlægges også eksterne praktikophold tilpasset den unges interesser og udviklingsmål. Vi samarbejder med både lokale håndværkere og relevante maritime virksomheder. Der er desuden mulighed for intern praktik på skibet.

Uddannelsesbog og kompetencebevis

Undervejs i STU’en har den unge en uddannelsesbog, der er inspireret af skibsassistentuddannelsens logbog. Her dokumenteres løbende udvikling og opnåede færdigheder inden for bl.a.:

  • Sikkerhed, arbejdsmiljø og miljøbeskyttelse
  • Brovagt, fortøjning, ankring og navigation
  • Reparation, vedligehold og teknisk forståelse
  • Samarbejde, formidling og ansvar
  • Kabystjans og madlavning
  • Praktisk sømandskab og Dinghy-bevis

Uddannelsesbogen fungerer både som motiverende værktøj undervejs og som et konkret bevis på kompetencer, der kan medbringes videre i uddannelsessystemet eller til arbejdsmarkedet.

STU’en  afsluttes med et kompetencebevis, der beskriver den unges udvikling og opnåede færdigheder inden for både ADL, undervisningsdel og praktik.

Vi lægger vægt på at give den unge et solidt grundlag og en realistisk plan for det videre forløb – hvad enten det er uddannelse, beskæftigelse, STU-afslutning eller anden aktivitet.

Til dig der overvejer en maritim STU

Når du er på maritim STU, fungerer du som Hjalm-matros, dvs du bliver en del af besætningen.

Læs mere om at være Hjalm-matros her

Botilbud under STU

Hvis du har brug for et sted at bo under din STU, er der også mulighed for det.

Du kan f.eks bo på Schouholm eller på Schoubo.

Vil du vide mere om STU eller bo-tilbud, så ring eller skriv til:
Charlotte Bruno-Johansen
Telefon 40 30 05 50
charlotte@schouholm.dk

Med kurs mod en bedre fremtid

Specialkompasset har skrevet en artikel om den maritime STU på Hjalm. Tryk på billedet for at læse artiklen.

Generel information

Om tilbuddet

Vi tilbyder et ungdomsmiljø, hvor de unge får erfaringer med venskaber, interessefællesskaber og sociale relationer under hensyntagen til den enkeltes udfordringer.

Vi afholder jævnligt arrangementer om eftermiddagen med fælles aktiviteter, som de unge er med til at planlægge. Her møder de unge hinanden på tværs af de forskellige grupper, og de indgår i planlagte sociale netværksgrupper.

Vi introducerer de unge til relevante fritidstilbud fx Lucerna, UngHolbæk, Kystliv, sport mv., og vi motiverer dem til at deltage aktivt.

Undervisningstid

Undervisningen ligger typisk i tidsrummet:

Mandag: 9-14

Tirsdag: 9-14

Onsdag: 9-14

Torsdag: 9-14

Fredag: 9-13

Årsnorm

STU’en består af minimum 840 timer pr. år. Hen over året kan mødetider variere afhængig af aktiviteter.

Ferie

Undervisningen vil som udgangspunkt følge skolernes ferielov.

Vores elevgruppe er unge i alderen 16 til 25 år med forskellige udfordringer og styrker.

Udfordringerne ligger typisk inden for:

  • Kognitive vanskeligheder
  • Autisme
  • ADHD/ADD
  • Psykiske vanskeligheder
  • Indlæringsvanskeligheder
  • Sociale udfordringer
  • Ufrivilligt skolefravær

Pladser: 20 stk.

Gruppestørrelse: fra 2 til 8 unge pr. gruppe.

Normeringen: afhænger af støttebehov, typisk fra 1:2 til 1:4

Kørestolsbrugere: De fysiske rammer er desværre ikke egnede til kørestolsbrugere.

Adfærd: Vores tilbud rummer ikke unge der er udadreagerende, kriminelle eller har et misbrug. Der vil være en enkelt gruppe af unge med nedsatte kognitive færdigheder.

De unge møder et fagligt stærkt og engageret personale, der brænder for at skabe en tryg og udviklende hverdag. Vi gør os umage for at skabe de bedste rammer for udvikling, læring og trivsel – altid med udgangspunkt i den enkelte unges behov og potentialer.

Faglighed i undervisningen
Medarbejderne har solid pædagogisk, undervisningsmæssig og fagfaglig erfaring, og de har et indgående kendskab til målgruppen.

Faglærerne har relevant uddannelse inden for deres fagområde, fx som håndværkere eller inden for maritime erhverv. Det sikrer en praksis- og virkelighedsnær undervisning.

Tæt kontakt og individuel støtte
Alle unge får tilknyttet en kontaktlærer med specialpædagogisk viden, der følger og støtter den unge gennem hele forløbet.

Erfaren ledelse
Den daglige leder er uddannet lærer med mange års ledelseserfaring inden for skoleområdet.

Vejledning og brobygning til fremtiden
Vi har medarbejder med specialviden inden for beskæftigelse, som kan hjælpe den unge med at blive afklaret og finde veje til job eller uddannelse efter STU-forløbet.

Sikkerhed og sundhed i fokus
Alle medarbejdere er undervist i, hvordan magtanvendelser forebygges og håndteres.
Alle er ligeledes trænet i korrekt og ansvarlig håndtering af medicin.

Faglige metoder
Vores undervisning bygger på en ressourceorienteret og anerkendende tilgang, hvor relationen mellem elev og underviser er i fokus. Vi arbejder med gentagelsespædagogik, individuelle mål og løbende refleksion i samarbejde med den unge, med udgangspunkt i deres behov og potentialer.

I vores pædagogiske tilgang er der fokus på den unges fysiske og mentale sundhed og trivsel, herunder sund mad og fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet planlægges ud fra den enkelte unge og uanset hvilken linje den unge er på.

Respekt er et nøgleord
Respekt er et nøgle for os. Respekt fra personale til ung, fra ung til personale, de unge imellem og i personalegruppen.

Som udgangspunkt skal den unge selv komme til skolen fx med offentlig transport. Hvis det ikke er muligt, hjælper vi med at arrangere transport med et busselskab.

At blive selvtransporterende

Det overordnede mål med STU’en er at styrke den unge i at mestre sit eget liv ved at opnå sociale, personlige og faglige kompetencer.

En vigtig del af den mestring er at kunne komme rundt på egen hånd. Derfor arbejder vi aktivt med, at den unge blive selvtransporterende, med mindre at det vurderes, at den unge ikke vil kunne lære at transportere sig selv.

Vi har kvalitetsaftaler med alle de kommuner vi samarbejder med:

  • Holbæk Kommune
  • Odsherred Kommune
  • Stevns kommune

Find kvalitetsaftalerne her