Info til fagpersoner

Når unge træder ombord på skibet, møder de et lærings- og arbejdsmiljø, der er helt anderledes end det, de kender fra skolen eller andre tilbud. Her er hverdagen praksisnær, rammerne tydelige og fællesskabet i centrum. De unge bliver en del af besætningen, og de opdager hurtigt, at ansvar, samarbejde og motivation vokser, når opgaverne giver mening.

Forløb kan tilrettelægges gennem Ung i fokus (LAB §91) eller via vores Maritime STU. To forskellige veje ind – men begge med afsæt i et maritimt miljø, hvor unge styrker deres personlige, sociale og faglige kompetencer og får nye muligheder for at komme videre mod uddannelse, job eller afklaring.

Maritim STU

Den maritime STU på Skoleskibet Hjalm er en praksisorienteret, helhedsbaseret uddannelse målrettet unge med særlige behov, som har glæde af et struktureret læringsmiljø med tydelige rammer, nærværende voksne og mulighed for at lære gennem hænderne.

Forløbet tilrettelægges individuelt med udgangspunkt i den enkelte unges ressourcer, interesser og potentiale – med et særligt fokus på udvikling af personlige, sociale og faglige kompetencer, der styrker den unges livsduelighed og tilknytning til uddannelse eller beskæftigelse.

Uddannelsesmiljø og pædagogisk tilgang

Den maritime STU er forankret i det levende miljø omkring Holbæk Havn og foregår primært ombord på Skoleskibet Hjalm – et 100 år gammelt, bevaringsværdigt sejlskib, hvor den unge indgår som en aktiv del af besætningen.

De unge møder et stabilt team af voksne, der arbejder anerkendende, nysgerrigt og relationsbaseret. Her er fokus på at møde den unge med respekt, men også på at udfordre og udvikle den enkeltes handlekompetencer, motivation og selvforståelse.

Undervisningen foregår i høj grad gennem deltagelse i dagligdagen ombord, hvor ansvar, samarbejde og fællesskab er centrale værdier.

Indhold

Den maritime linje er særligt velegnet til unge, der:

  • Trives i et praktisk, virkelighedsnært læringsmiljø
  • Har interesse for håndværk, det maritime eller fysisk arbejde
  • Har behov for struktur, nærvær og tydelige rammer

De unge introduceres til en bred vifte af maritime og tekniske emner, fx:

  • Sømandskab, navigation og søfartsregler
  • Klargøring, vedligehold og dæksarbejde
  • Sikkerhed, samarbejde og kommunikation
  • Maskinrum, kabys og skibets drift

Forløbet sigter mod, at den unge kan afklare og evt. forberede sig på en erhvervsfaglig eller maritim ungdomsuddannelse. Der samarbejdes løbende med virksomheder og aktører, både lokalt og inden for det maritime område, omkring praktikforløb og brobygning.

STU-struktur og progression

Den maritime STU består af tre hovedelementer:

  1. ADL-træning (Almindelig Daglig Livsførelse)

Her arbejder vi med temaer som madlavning, indkøb, personlig hygiejne, sundhed, økonomi, samfundsforståelse og relationer – alt sammen med henblik på at styrke den unges evne til at mestre hverdagen som voksen.

  1. Undervisning med afsæt i interesser og mål

Denne del af undervisningen tager udgangspunkt i den unges interesser, evner og mål og undervisningen tilrettelægges individuelt.

Det er muligt af få faglig undervisning i dansk og matematik, hvor eksamen tages i samarbejde med VUC.

Der er naturligt mulighed for meget maritim undervisning.

  1. Praktikforløb

Dagligdagen ombord på Hjalm er i sig selv erhvervstræning – men der planlægges også eksterne praktikophold tilpasset den unges interesser og udviklingsmål. Vi samarbejder med både lokale håndværkere og relevante maritime virksomheder. Der er desuden mulighed for intern praktik på skibet.

Uddannelsesbog og kompetencebevis

Undervejs i STU’en har den unge en uddannelsesbog, der er inspireret af skibsassistentuddannelsens logbog. Her dokumenteres løbende udvikling og opnåede færdigheder inden for bl.a.:

  • Sikkerhed, arbejdsmiljø og miljøbeskyttelse
  • Brovagt, fortøjning, ankring og navigation
  • Reparation, vedligehold og teknisk forståelse
  • Samarbejde, formidling og ansvar
  • Kabystjans og madlavning
  • Praktisk sømandskab og Dinghy-bevis

Uddannelsesbogen fungerer både som motiverende værktøj undervejs og som et konkret bevis på kompetencer, der kan medbringes videre i uddannelsessystemet eller til arbejdsmarkedet.

STU’en  afsluttes med et kompetencebevis, der beskriver den unges udvikling og opnåede færdigheder inden for både ADL, undervisningsdel og praktik.

Vi lægger vægt på at give den unge et solidt grundlag og en realistisk plan for det videre forløb – hvad enten det er uddannelse, beskæftigelse, STU-afslutning eller anden aktivitet.

Ung i fokus

Ung i fokus er et målrettet og håndgribeligt tilbud til unge mellem 15 og 25 år, der aktuelt står uden for både uddannelse og beskæftigelse – herunder unge med skoleværing eller unge med sociale og/eller psykiske udfordringer.

Forløbet har til hensigt at styrke den unges personlige, sociale og faglige kompetencer med henblik på afklaring, opkvalificering og en realistisk plan mod selvforsørgelse og livsduelighed. Det tilrettelægges individuelt med afsæt i den unges behov, forudsætninger og fremtidsønsker.

Et udviklingsmiljø med maritimt afsæt

De unge fungerer som Hjalm-matroser som en del af besætningen, og de har deres daglige gang på Skoleskibet Hjalm og i det omkringliggende miljø på Holbæk Havn.

Her er der fokus på:

  • Erhvervstræning og praktisk ansvar
  • ADL-træning og hverdagsmestring
  • Personlig udvikling og styrkelse af selvværd og motivation

Dagligdagen foregår på dækket, i maskinrummet, i kabyssen og i samarbejdet med både fagpersoner og andre unge – alt sammen i en struktur med tydelige rammer og overkommelige, men meningsfulde opgaver.

Indhold

Forløbet kan bl.a. indeholde:

  • Deltagelse i vedligehold, klargøring og sejlads med skibet
  • Introduktion til navigation og det maritime arbejdsmiljø
  • Praktisk håndværk – fx træarbejde og mindre tekniske opgaver
  • Forståelse af grøn omstilling og ansvarlig adfærd til søs
  • Økonomiundervisning og støtte til hverdagsmestring
  • Transporttræning og mulighed for hjemmebesøg
  • Relevante og individuelle praktikforløb – både interne og eksterne 

Mål

Målet er, at den unge efter endt forløb kommer videre i:

  • Ordinær erhvervsuddannelse
  • Maritim uddannelse (fx ubefaren skibsassistent – uden krav om bestået 9. klasse)
  • Ufaglært arbejde – med stolthed og ansvar
  • Forberedende Grunduddannelse (FGU)
  • Anden form for beskæftigelse, fx i flexjob

Vi samarbejder tæt med både Skoleskibet Georg Stage og Svendborg Søfartsskole, ligesom vi har stærke partnerskaber med lokale virksomheder og aktører, der muliggør relevante praktik- og brobygningsforløb.

Dokumenteret effekt

  • 96 % af de unge, der har været i forløb, kommer videre i uddannelse, job eller afklaring
  • 53 % har valgt maritim vej eller maritimt job
  • 47 % er kommet videre mod håndværksfag, butiksarbejde, SOSU, VVS eller lignende

Et trygt og motiverende alternativ

Ung i fokus er velegnet til unge, der ikke profiterer af traditionelle tilbud – og som har behov for et struktureret, praksisnært og relationelt forløb med høj grad af faglig og pædagogisk opmærksomhed.

Tilbuddet hviler på stærke faglige kompetencer inden for både specialpædagogik og erhvervsrettet udvikling, og vi tilrettelægger altid forløbet i tæt samarbejde med den unges netværk og henvisende instans.

Virker det? Ja. 96% kommer videre

Vi ved, at Hjalm gør en forskel. 96% af de unge, der har været Hjalm-matroser ombord, er kommet videre i enten skole, job eller uddannelse.

En grundig og omsorgsfuld visitation

Visitationen til Skoleskibet Hjalm er en proces, der består af flere trin.

Trin 1:

Visitator laver en screening af, om den unge passer ind i målgruppen. Denne baseres på informationer fra sagsbehandleren/UU-vejlederen samt relevante papirer.

Trin 2:

Hvis den unge vurderes at være i målgruppen, inviteres den unge til en samtale med visitator og skipper/styrmand.

Trin 3:

Den unge tilbydes en prøveperiode/praktik på min 1 uge. Her vurderes, om den unge er i målgruppen, og den unge vurderer, om han eller hun kan se sig selv som Hjalm-matros.

Vil du vide mere om målgruppevurdering, visitation eller afklaring af match?

Kontakt os for dialog, rundvisning eller nærmere samarbejde.

Charlotte Bruno-Johansen
40 30 05 50
charlotte@schouholm.dk